Малкият принц
Антоан Дъо Сент-Екзюпери
На Леон Верт
Моля децата да ми простят, че съм посветил тази книга на възрастен човек. Имам сериозно извинение: този възрастен човек е най-добрият ми приятел на света. Имам и друго извинение: този възрастен човек може да разбира всичко, дори книгите за деца. Имам и трето извинение: този възрастен човек живее във Франция и търпи там глад и студ. Той наистина има нужда да бъде утешен. Ако всички тези извинения не са достатъчни, тогава искам да посветя тази книга на детето, което този възрастен човек е бил някога. Всички възрастни хора са били първо деца. (Но малцина от тях си го спомнят.) И така, поправям посвещението си:
На Леон Верт,
когато е бил малко момче
Eкзюпери
когато е бил малко момче
Eкзюпери
Когато бях на шест години, видях в една книга за Девствената гора със заглавие "Преживени случки" великолепна картина. Тя представляваше змия боа, която гълта дива животно. Ето копие от рисунката. |
В книгата се казваше: "Змиите боа поглъщат плячката си цяла, без да я дъвчат. След това не могат да се движат и спят шест месеца, докато храната им се смели." Тогава дълго мислих за приключенията в джунглата и също успях да направя с цветен молив първата си рисунка. Моята рисунка номер 1. Тя беше такава: |
Показах прекрасното си произведение на възрастните и ги попитах дали рисунката им вдъхва страх. Те ми отговориха: "Защо една шапка да вдъхва страх?" Моята рисунка не изобразяваше шапка. Тя изобразяваше змия боа, която смила слон. Тогава нарисувах вътрешността на змията боа, та да могат възрастните да разберат. Те винаги имат нужда от обяснения. Моята рисунка номер 2 беше такава: |
Възрастните ме посъветваха да оставя настрана рисунките на змиите боа, отвън и отвътре, и да обърна повече внимание на географията, историята, смятането и граматиката. Ето как още шестгодишен изоставих прекрасната професия на художник. Бях обезсърчен от неуспеха на рисунката си номер 1 и на рисунката си номер 2. Възрастните никога нищо не разбират сами, а за децата е уморително все да им обясняват и обясняват. Така че трябваше да избера друг занаят и се научих да управлявам самолети. Летял съм по малко навсякъде по света. И наистина, географията много ми помогна. От пръв поглед можех да различа Китай от Аризона. Много е полезно, ако човек се заблуди нощем. През живота си имах голям брой срещи с голям брой сериозни хора. Живял съм много при възрастните. Виждал съм ги съвсем отблизо. Това не подобри особено мнението ми за тях. Срещнех ли възрастен, който ми се струваше малко по-прозорлив, го проверявах с моята рисунка номер 1, която бях запазил. Исках да видя дали наистина разбира. Но винаги ми отговаряше: "Това е шапка." Тогава не му приказвах нито за змии боа, нито за девствени гори, нито за звезди. Приспособявах се към него. Говорех му за бридж, за голф, за политика и за вратовръзки. И възрастният оставаше много доволен, че се е запознал със също така разумен човек. |
Живях така, сам, без да имам с кого да разговарям истински, докато преди шест години кацнах принудително в Сахарската пустиня. Нещо се бе счупило в мотора на самолета ми. И тъй като нямах нито механик, нито пътници, се готвех да го поправя сам. За мен това беше въпрос на живот или смърт. Имах вода за пиене едва за осем дни. Първата вечер заспах върху пясъка, на хиляди мили от всякакво населено място. Бях откъснат от света повече от корабокрушенец върху сал сред океана. Сигурно си представяте моята изненада, когато сутринта ме събуди странно гласче. То каза: - Моля... нарисувай ми овца! - Какво? - Нарисувай ми овца... Скочих на крака, като че ме бе ударила мълния. Разтрих добре очите си. Огледах се внимателно. И видях едно необикновено момченце, което ме разглеждаше сериозно. Ето най-хубавия негов портрет, който по-късно можах да нарисувам. |
Разбира се, моята рисунка съвсем не е така пленителна, както моделът. Не съм виновен за това. Още шестгодишен възрастните ме обезсърчиха в професията ми на художник и не се научих да рисувам нищо друго освен боа отвън и боа отвътре. Гледах с разширени от учудване очи това видение. Не забравяйте, че бях на хиляди мили от всяко населено място. А моето момченце не ми изглеждаше нито заблудено, нито че умира от умора, нито че умира от глад, нито че умира от жажда, нито че умира от страх. Съвсем нямаше вид на дете, загубено сред пустинята на хиляди мили от всяко населено място. Най-сетне, когато можах да проговоря, отвърнах: - А... ти какво правиш тук? Тогава съвсем спокойно, като че казваше нещо много сериозно, то повтори: - Моля... нарисувай ми овца... Когато загадката е прекалено внушителна, не смееш да не се подчиниш. Колкото и безсмислено да ми изглеждаше това на хиляди мили от всяко населено място и в смъртна опасност, аз все пак извадих от джоба си лист хартия и писалка. Но като си спомних, че съм учил главно география, история, смятане и граматика, казах (малко недоволно) на момченцето, че не умея да рисувам. То отвърна: - Нищо. Нарисувай ми овца. Тъй като никога не бях рисувал овца, направих му една от двете рисунки, които единствено можех. Рисунката на боа отвън. И се смаях, когато чух, че момченцето ми отговори: - Не! Не! Не искам слон в боа. Боата е много опасна, а слонът заема много място. При мен всичко е съвсем мъничко. Трябва ми овца. Нарисувай ми овца. И аз нарисувах: |
То погледна внимателно и каза: - Не! Тази овца е тежко болна. Нарисувай друга. Нарисувах: |
Моят приятел се усмихна с любезно снизхождение: - Сам виждаш... Това не е овца, а овен. Има рога... Отново поправих рисунката: |
Но както предишните, той не прие и нея: - Тази е много стара. Искам овца, която живее дълго. Тогава, изгубил търпение, тъй като бързах да разглобя мотора, надрасках тази рисунка долу: |
И отсякох: - Това е сандъкът. Овцата, която искаш е вътре. И много се изненадах, когато лицето на моя млад съдник светна: - Тъкмо това исках! Мислиш ли, че за тази овца ще трябва много трева? - Защо? - Защото при мен всичко е съвсем мъничко... - Сигурно ще стигне. Дадох ти съвсем малка овца. Той наведе глава над рисунката: - Не е толкова малка... Я гледай! Тя е заспала... Така се запознах с малкия принц. |
Ах, мъничък принце, така постепенно разбрах твоя малък тъжен живот. Дълго време единственото ти развлечение е било сладостта на слънчевите залези. Научих тази нова подробност на четвъртия ден сутринта, когато ти ми каза: - Много обичам слънчевите залези. Хайде да видим един залез... - Но трябва да почакаме... - Какво да почакаме? - Да почакаме залеза. Отначало ти изглеждаше много учуден, а след това се засмя на себе си. И ми каза: - Все си мисля, че съм у дома! Наистина. Всички знаят, че когато в Съединените щати е обед, във Франция слънцето залязва. Достатъчно е да можеш за една минута да се пренесеш във Франция, за да присъстваш на залеза. За съжаление Франция е много далеч. Но на твоята толкова малка планета е стигало само да дръпнеш стола на няколко крачки. И ти си гледал вечерния здрач всеки път, когато поискаш... - Един ден видях как слънцето залязва четирисет и четири пъти! И малко след това добави: - Знаеш ли... когато човек е много тъжен, обича слънчевите залези... - Значи през онзи ден с четирисет и четирите пъти си бил много тъжен? Но малкият принц не ми отговори. |
Мисля, че той използва за бягството от своята планета прелета на дивите птици. В утрото на заминаването подреди планетата си много добре. Изчисти грижливо своите действащи вулкани. Имаше два действащи вулкана. Беше му много удобно сутрин да си стопля закуската на тях. Имаше и един угаснал вулкан. Но както сам казваше: "Човек никога не знае!", и изчисти също и угасналия вулкан. Когато са добре почистени, вулканите горят леко и равномерно, без да изригват. Изригванията на вулканите са като огън в комините. На нашата планета ние очевидно сме много малки, за да почистваме вулканите. Затова ни причиняват доста неприятности. Натъжен, малкият принц изскубна и последните стръкчета баобаби. Мислеше, че никога няма да се върне. Но онази сутрин всички тези познати занимания му се сториха изключително приятни. И когато за последен път поля цветето и се готвеше да го покрие със стъкления похлупак, усети, че му се плаче. - Сбогом - каза той на цветето. Но то не му отвърна. - Сбогом - повтори той. Цветето покашля. Но не беше от настинка. - Бях глупава - каза най-сетне. - Моля те да ми простиш. Дано бъдеш щастлив. Той се изненада, че няма укори. И остана така, объркан, с похлупака в ръце. Не проумяваше тази спокойна нежност. - Разбира се, че те обичам - каза цветето. - По моя вина ти нищо не разбра. Това няма никакво значение. Но и ти беше глупав като мен. Дано бъдеш щастлив... Остави този похлупак на мира. Не го искам вече! - А вятърът... - Не съм толкова настинала... Хладният нощен въздух ще ми се отрази добре. Аз съм цвете. - А животните... - Ако искам да видя пеперуди, трябва да изтърпя две-три гъсеници. Сигурно ще бъде много хубаво. Ако не са те, кой ще ме посети? Ти ще бъдеш далеч. А от големите животни не ме е страх. И аз имам нокти. И простодушно показа четирите си бодли. После добави: - Не се бави, неприятно е. Решил си да заминеш. Върви. Защото не искаше той да види, че плаче. Беше много гордо цвете... |
Четвъртата планета беше планетата на един бизнесмен. Този човек беше толкова зает, че дори не вдигна глава, когато малкият принц пристигна. - Добър ден - каза малкият принц. - Цигарата ви е угаснала. - Три и две правят пет. Пет и седем - дванайсет. Дванайсет и три - петнайсет. Добър ден. Петнайсет и седем - двайсет и две. Двайсет и две и шест - двайсет и осем. Нямам време да я запаля пак. Двайсет и шест и пет - трийсет и едно. Уф! Това прави петстотин и един милиона шестстотин двайсет и две хиляди седемстотин трийсет и едно. - Петстотин милиона какво? - А? Още ли си тук? Петстотин и един милиона... не знам вече какво... Толкова работа имам! Аз съм сериозен човек, не се забавлявам с празни приказки! Две и пет - седем... - Петстотин и един милиона какво? - повтори малкият принц, който, зададеше ли въпрос, никога не се отказваше от него. Бизнесменът вдигна глава: - За петдесет и четири години, откакто живея на тази планета, са ме безпокоили само три пъти. Първият път преди двайсет и две години, беше един бръмбар, паднал Бог знае откъде. Вдигаше ужасен шум и в една сметка направих четири грешки. Вторият път преди единайсет години от пристъп на ревматизъм. Аз не правя упражнения. Нямам време да се мотая. Аз съм сериозен човек. Третия път... ето на, сега! Та, казах, петстотин и един милиона... - Милиона какво? Бизнесменът разбра, че няма никаква надежда за спокойствие: - Милиони от онези малки неща, които се виждат понякога в небето. - Мухи ли? - Не, не, малки неща, които блестят. - Пчели ли? - Не, не. Малки златни неща, за които мечтаят мързеливците. Но аз съм сериозен. Нямам време да се прехласвам. - А! Звезди ли? - Точно така. Звезди. - И какво правиш с тези звезди? - Какво правя ли? - Да. - Нищо. Притежавам ги. - Притежаваш звездите? - Да. - Но аз вече видях един крал, който... - Кралете не притежават. Те само властват над другите. Това е съвсем различно. - А за какво ти е да притежаваш звездите? - За да бъда богат. - А за какво ти е да си богат? - Ако някой намери други звезди, да ги купувам. "Този тук - каза си малкия принц - разсъждава горе - долу като пияницата." Въпреки това зададе още въпроси: - Как може да се притежават звездите? - Чии са те? - отвърна намусено бизнесменът. - Не зная. Ничии. - Тогава са мои, защото аз пръв съм се сетил. - Това достатъчно ли е? - Разбира се. Когато намериш диамант, който не е на никого, той е твой. Когато намериш остров, който не е на никого, той е твой. Когато на теб пръв ти хрумне някоя идея, ти взимаш патент за нея и тя е твоя. Аз притежавам звездите, защото никой преди мен не се е сетил да ги притежава. - Вярно - рече малкият принц. - А какво ги правиш? - Разпореждам се с тях. Броя ги, после пак ги броя - каза бизнесменът. - Трудно е. Но аз съм сериозен човек! За малкият принц това не беше достатъчно. - Ако аз притежавам шалче, мога да го сложа на врата си и да го нося. Ако притежавам цвете, мога да откъсна своето цвете и да го отнеса. Но ти не можеш да обереш звездите! - Не, но мога да ги сложа в банката. - Какво значи това? - Това значи, че написвам на листче хартия броя на своите звезди. И после заключвам това листче в едно чекмедже. - Това ли е всичко? - Това е достатъчно. "Забавно - помисли малкият принц. - Доста поетично е. Но не е много сериозно." Малкият принц смяташе за сериозни неща не тези, които възрастните смятат. - Аз - продължи той - притежавам едно цвете, което поливам всеки ден. Притежавам три вулкана, които чистя всяка седмица. Чистя също и угасналия. Човек никога не знае. За моите вулкани и за моето цвете е полезно, че ги притежавам. Но ти не си полезен за звездите... Бизнесменът отвори уста, но не можа да отговори нищо и малкият принц си отиде. "Възрастните наистина са невероятно странни", каза си просто той, докато пътуваше. |
Шестата планета беше десет пъти по-голяма. На нея живееше един стар господин, който пишеше огромни книги. - Я, гледай! Един изследовател! - извика той, когато забеляза малкия принц. Малкият принц седна на масата и въздъхна леко. Толкова дълго бе пътувал! - Откъде идваш? - попита го старият господин. - Каква е тази дебела книга? - каза малкият принц. - Какво правите тук? - Аз съм географ - рече старият господин. - Какво е географ? - Това е учен, който знае къде са моретата, реките, градовете, планините и пустините. - Много интересно - каза малкият принц. - Най-после една истинска професия! И огледа планетата на географа. Никога не бе виждал по-величествена планета. - Вашата планета е много хубава. Има ли океани? - Не мога да зная - каза географът. - Ах! (Малкият принц бе разочарован.) Ами планини? - Не мога да зная - каза географът. - А градове, реки и пустини? - И това не мога да зная - каза географът. - Но вие сте географ! - Точно така - отвърна географът, - но не съм изследовател. Нямам никакви изследователи. Географът не брои градовете, реките, планините, океаните и пустините. Географът е прекалено важен, за да се скита. Той не напуска кабинета си. Но приема там изследователите. Разпитва ги и си записва техните разкази. И ако разказите на някои от тях му се сторят интересни, географът изисква да се направи анкета за морала на изследователя. - Защо? - Защото изследовател, който лъже, би предизвикал катастрофи в географските книги. Също и изследовател, който пие много. - Познавам един - рече малкият принц, - който би бил лош изследовател. - Възможно е. Та когато моралът на изследователя изглежда добър, прави се анкета за неговото откритие. - Отиват да видят ли? - Не. Това е прекалено сложно. Но настояват изследователя да представи доказателства. Ако се отнася например, за откриване на голяма планина, искат да донесе от нея големи камъни. Изведнъж географът се развълнува. - Но ти идваш отдалеч! Ти си изследовател! Ти ще ми опишеш своята планета! И като разтвори дебелата книга, географът наостри молива си. Разказите на изследователите се записват първо с молив. Едва след като изследователя представи доказателства, го записват с мастило. - Е? - рече въпросително географът. - О! - каза малкият принц. - При мен не е много интересно, всичко е съвсем мъничко. Имам три вулкана. Два действащи и един угаснал. Но човек никога не знае. - Човек никога не знае - рече географът. - Имам и едно цвете. - Ние не записваме цветята - каза географът. - Но защо? Те са най-красивото нещо! - Защото цветята са ефимерни. - Какво значи "ефимерно"? - Географиите - каза географът - са най-ценните от всички книги. Никога не остаряват. Много рядко някоя планина променя мястото си. Много рядко някой океан остава без вода. Ние пишем за вечни неща. - Но угасналите вулкани могат да се събудят - прекъсна го малкият принц. - К |
Няма коментари:
Публикуване на коментар